De Consumentenbond heeft een officieel bezwaar ingediend tegen het Vinkje, een logo dat op verschillende voedingsproducten staat in supermarkten. Het bezwaar richt zich op het besluit van het ministerie van Volksgezondheid om de goedkeuring van het logo per 1 mei met een jaar te verlengen.

De Consumentenbond noemt het logo onbegrijpelijk. “In de Warenwet staat dat onder meer dat een logo begrijpelijk moet zijn voor consumenten. Het Vinkje voldoet overduidelijk niet aan deze voorwaarde”, aldus de organisatie.

Het ministerie moet het bezwaar nu in behandeling nemen, laat de Consumentenbond dinsdag weten. Tot zes weken na het besluit, dus 1 mei, kunnen belanghebbenden bezwaar indienen. Wanneer het ministerie reageert, is nog niet duidelijk. Minister Edith Schippers heeft vorige maand al laten weten dat ze in het najaar gaat beslissen hoe het verder moet met het logo.

Er zijn twee verschillende Vinkjes in omloop: een blauw vinkje in een groene cirkel staat voor “een gezondere keuze” binnen een productgroep en een blauw vinkje in een blauwe cirkel staat voor “een bewuste keuze” binnen een productgroep.

Betalen voor Vinkje

Een van de problemen met het Vinkje is volgens de Consumentenbond dat voedingsbedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. Het Vinkje staat op de Albert Heijn-huismerk cola light en niet op hetzelfde product van bijvoorbeeld Pepsi of Coca Cola.

Een ander probleem is dat producten met veel zout, suiker of verzadigd vet kunnen het logo krijgen. Chocomelk bijvoorbeeld, waar maar liefst zes suikerklontjes in zitten, worden een 'gezondere keuze' genoemd.

De Consumentenbond voert al langer actie tegen het logo en is vorige maand een campagne gestart. Ook voedselwaakhond foodwatch ageert al langer tegen het Vinkje, net als cabaretier Arjen Lubach.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl